A webshopok fő célja a termékek értékesítése, illetve a vásárlások számának növelése.
Az eladásokat azonban érdeme viszonyítva mérni — azaz, hogy az oldalunkra érkező látogatók és érdeklődők számához képest végül hányan fognak terméket vásárolni.
Az ebből kapott értéket konverziós rátának nevezzük.
A konverzió jelentése tehát: Az a folyamat, amikor egy weboldal látogatója teljesít egy üzletileg fontos célt, ami elősegíti a vállalkozás növekedését.
Két fajtáját különböztetjük meg:
Míg az előbbihez az apróbb célok teljesülését soroljuk, mint például egy CTA (call-to-action, azaz cselekvésre történő felhívás) gombra kattintás, email feliratkozás vagy egy cikk elolvasása, addig utóbbi alatt a webshopok legnagyobb célját, az eladást értjük.
Mikronak tehát az eladási tölcsér korai szakaszait nevezzük, míg a makro az eladási tölcsér utolsó lépése, és egyben vége.
Minél nagyobb a konverziód, annál nagyobb bevételt tudsz kihozni minden egyes látogatóból.
Nem csoda, hogy a konverzió optimalizálás a virágkorát éli:
De sajnos a magyar webáruházak jókora része még nem is hallott a konverzióról, nem hogy még optimalizálja is.
Hogyan érdemes elkezdeni a konverzió optimalizálást, milyen módszerekkel történhet a konverzió növelése, és pontosan milyen lépései vannak a konverzió optimalizálási folyamatnak?
Magát az optimalizálási folyamatot mindig a célmeghatározással kezdjük.
A célok azért fontosak, mert:
A célok kitűzését azonban nem hasraütésszerűen kell megtenni.
Az egyik jó módszer a célok megtalálására az, ha a webshopunk korábbi eredményeit vesszük górcső alá, például a tavalyi év hasonló időszakát.
De mi a helyzet akkor, ha a webshop friss, és nem állnak még rendelkezésre korábbi adatok?
Ez esetben az iparági átlagot érdemes szemügyre venni, és ez alapján értékelni, hogy a webshopunk konverziója hogyan teljesít a hasonló webáruházakhoz képest.
Az iparági átlagokat megkereshetjük a különböző piackutató oldalakon vagy iparági statisztikákban, de talán eggyel jobb és egyszerűbb megoldás lehet, ha olyan analitikai eszközt használunk, amely ezeket alapból kiszámolja nekünk és egyúttal meg is mutatja összehasonlítva.
Ez alapján kitűzhetjük a heti, havi vagy éves célt, majd elkezdhetjük meghatározni a konkrét stratégiát, amellyel el kívánjuk érni azt.
A webshopok egyik legnagyobb költségét kétségtelenül a marketing adja.
Amennyiben sikerül optimalizálnunk a marketing költségeket, abban az esetben jóval nagyobb profit lesz a termékeinken, amelyet visszaforgathatunk a webáruházunk növekedésébe.
Rengeteg féle marketing elemzés készíthető, de ami biztosan kihagyhatatlan, az az egyes marketingcsatornák szerinti bontás.
Ez alapján láthatjuk, hogy mely csatornák működnek a leghatékonyabban, melyek szorulnak optimalizálásra, és melyek azok, amelyek egyáltalán nem működnek, ezért érdemes őket minél gyorsabban elhagyni.
Egy másik nagyon fontos marketing analitika az érintések száma, amely megmutatja, hogy a vásárlóknak általánosságban hányszor kell találkozniuk a termékajánlatunkkal ahhoz, hogy valóban megvásárolják.
Minél kevesebb érintés történik, annál hatékonyabban címeztük az üzenetünket, annál kevesebb akadályt gördítettünk a vásárlás elé, és annál kevesebb költségünk van a weboldal látogatójával.
Ma már egyre több érintésre van szükség az eladások generálásához, hiszen rengeteg alternatíva létezik, ahol a vevő meg tudja vásárolni a keresett terméket, így szinte biztosan összehasonlítja az egyes ajánlatokat, az árakat és minden egyéb jellemzőt, mielőtt meghozza a vásárlási döntést.
A legjobb fegyver ez ellen a bizalom kiépítése.
A bizalmat és a hitelességet úgy lehet felépíteni a legjobban, ha a vásárlót már a vásárlási folyamat legelejétől megfogjuk és végigkísérjük a kezét fogva, lépésről-lépésre.
Az esetek többségében ez nem egyetlen alkalom lesz.
Nagy a valószínűsége, hogy többször fog visszatérni a vásárlási folyamat más-más lépcsőjére, mire a végén vásárlás lesz belőle.
Viszont ha folyamat minden lépésénél tudatosan építjük a bizalmát, akkor amikor meg kell hoznia a vásárlási döntés, nagy eséllyel minket fog választani egy olcsóbb, de ismeretlen webshophoz képest, hiszen bennünk már megbízik, rengeteg értéket kapott tőlünk, és az érték ajánlatainkat is megismerte.
A vásárlói út egyes szakaszai között azonban biztosan lesz lemorzsolódás — ez elkerülhetetlen.
A legtöbb, amit tehetünk, hogy nagyon jól megismerjük a célközönséget, és minden vágyukra, félelmükre, kérdésükre és kétségükre konkrét választ vagy megoldást nyújtunk, még azelőtt, mielőtt eszükbe juthatna.
Ahhoz, hogy ezt megvalósíthassuk, érdemes buyer personákat alkotnunk, amelyek a különböző vásárlóinkat hivatottak megszemélyesíteni, így amikor a kommunikációnkat alakítjuk ki, pontosan tudni fogjuk, kihez szóljunk.
Így minden fontos információ elérhetővé vált, hogy megkezdhessük a konverzió optimalizálását, és ezzel jelentősen megnöveljük a webshop bevételeit.
Az első részben megismertük, hogy:
A második, gyakorlati részben megkezdődhet a tényleges konverzió optimalizálás, amelynek első lépése a szegmentálás.
A szegmentálás nem más, mint a különböző demográfiai és pszichográfiai adatokkal rendelkező emberek külön csoportokba rendezése.
Ez alapján személyre szabott, releváns üzenetekkel láthatjuk el a különböző kategóriába tartozó embereket.
Amennyiben tudjuk, hogy melyek a legtöbb bevételt hozó termékeink:
Valamint azt is tudjuk, hogy a célközönségünk között ugyanúgy megtalálhatóak a nők, mint a férfiak:
Akkor nincs más dolgunk, mint hogy mindkét nem számára felkínáljuk a legjobb terméket, és ezáltal megszerezzük az elérhetőségeiket:
Ez azért fontos, mert az egyszeri látogatókból — ahogy azt az érintések számából is láthattuk — sokkal nehezebb vásárlót csinálni, mint egy visszatérő látogatóból.
Azzal, hogy megpróbáljuk megszerezni az elérhetőségeiket (pl.: email címet), lényegében biztosítjuk, hogy a jövőben ingyenesen érhessük el őket.
Emellett folyamatos, releváns és értékes tartalmakkal egyre tovább terelhetjük őket a vásárlói úton, míg végül készen állnak a vásárlásra.
Ma már nagyon jó webáruház megoldások léteznek a különböző mikrokonverziók létrehozására:
Ezek közül mindet megtalálod az OptiMonk eszköztárában.
A visszatérő oldallátogatók tehát sokkal nagyobb elköteleződéssel rendelkeznek egy webáruház felé, emiatt pedig mindig jobbak egy webshop számára, mint az első látogatók.
Amennyiben pedig eléred, hogy az egyszeri látogatók egyre tovább haladjanak a vásárlói úton, előbb-utóbb az utolsó lépéshez érnek.
A makrokonverzióknál nincs más dolgod, mint hogy minél jobb ajánlatot adj számukra, amit egyszerűen nem tudnak visszautasítani.
Ez többféleképpen is elérhető.
Az egyik legfontosabb, amit tenni tudsz, kétségtelenül a kosárelhagyás csökkentése:
A gyakran kosárban hagyott termékekhez kitalálhatsz különböző kedvezményeket, nyereményjátékokat vagy akár csomagajánlatot is:
Érdemes őket azokhoz a termékekhez adnod, amelyek jól futnak, hiszen ezzel a második termék marketing költségeit teljesen kiiktatod.
Amennyiben pedig azt látod, hogy a gyakran kosárban hagyott termékeid egyre többet vesztenek népszerűségükből, és csomagajánlatként sem futnak jól, érdemes őket kivezetned egy készletkisöprés alkalmával:
Ezzel gyakorlatilag folyamatosan frissen tartod a készletedet, és csak olyan termékeket forgalmazol, amelyekre nagy a kereslet — a gyengén szereplőktől pedig mihamarabb megszabadulsz, így azok nem vonnak el feleslegesen erőforrásokat.
A konverzió optimalizálás a fénykorát éli, hiszen egyre többen jönnek rá, hogy mennyire fontos tevékenységről is van szó.
Azonban még mindig rengeteg olyan webshop létezik, amelyik egyáltalán nem hallott erről a fontos folyamatról, nem hogy még optimalizálja is.
Nem csoda, hogy ez az egyik legnagyobb webáruház hiba, ami gátat szab az online áruházak fejlődésének és a bevételek növekedésének.
Ahhoz, hogy ezt a hibát elkerüld:
Amennyiben komolyan gondolod webáruházad konverziójának növelését, és élménnyé szeretnéd tenni az online vásárlást, nézd meg hogyan tud ebben segíteni az OptiMonk és a Conversific.
Marketing tippek és esettanulmányok heti rendszerességgel.
Fedezd fel az optimalizációs taktikák könyvtárát és hozd létre őket néhány kattintással a saját webáruházadban lépésről lépésre. Optimalizációs taktikák megnyitása
Hozz létre egy fiókot és próbáld ki korlátok nélkül az OptiMonk összes konverzió optimalizációs eszközét.Kipróbálom ingyen
Foglalj egy időpontot egy ingyenes konzultációra szakértőinkkel, ahol minden kérdésedre választ adunk.Ingyenes konzultációt kérek
Konverzió optimalizációs eszköztár webáruházak számára.
© Copyright 2014 – 2025. OptiMonk. Minden jog fenntartva! A weboldalon található anyagok kizárólag az Optimonk hozzájárulásával és a forrás megjelölésével használhatóak fel.