A terméklistázó oldal (vagy más néven kategóriaoldal) egy olyan oldal a webáruházban, melyen megjeleníthetjük az elérhető termékeinket.
Vajon elegendő összedobni egy egyszerű bemutatkozást, kitenni néhány tűrhető termékfotót, és reménykedni, hogy a látogatóknak megtetszik az oldal és vásárolni fognak?
NEM!
Rengeteg webáruház tulajdonos alábecsüli egy jól összeállított, profi terméklistázó oldal erejét.
Pedig ez az az oldal, ahol a vásárlók először találkoznak a termékeinkkel. Egy fontos üzleti találkozóra sem indulnánk el zilált öltözékben, összeszedetlenül, igaz?
Valószínűleg nem.
Akkor miért mutatnánk egy kaotikus, összeszedetlen kategóriaoldalt a vásárlóinknak? Első benyomást csak egyszer lehet tenni – tartja a mondás. Ahogy az életben, az e-kereskedelem világában sem érdemes elszalasztani ezt a lehetőséget.
Egy jól összeállított terméklistázó oldalra lépni olyan érzés, mint amikor egy jó barátunk meleg fogadtatással köszönt bennünket az otthonában. A jó kategóriaoldal hívogató és kellemes, akár csak az ASOS oldala:
Most már tudjuk, miért is olyan fontos egy jó terméklistázó oldal létrehozása. A következőkben bemutatjuk, hogyan rendszerezhetjük az oldalt, melyek a kategóriaoldal elengedhetetlen elemei, hogyan javíthatjuk a navigációt, hogyan növelhetjük a konverziós rátát, és hogyan javíthatjuk a SEO (keresőoptimalizálás) eredményeinket.
Készen állsz?
Vágjunk bele!
Az, hogyan milyen szisztéma szerint jelenítjük meg a termékeinket, nem csak a vásárlók kényelmét szolgálja, hanem abban a döntésben is kiemelkedő szerepet játszik, hogy a látogatóink végül vásárolnak-e, vagy sem.
Rengeteg szisztéma létezik, ami szerint csoportosíthatunk, a két leggyakoribb megjelenítési forma azonban a rács- és a listanézet.
Mielőtt valamelyik megoldás mellett döntenénk, nézzük meg részletesebben, mit is takarnak ezek a nézetek:
A rácsnézet előnyei között tartjuk számon, hogy a képek sokasága miatt általában figyelemfelkeltőbb és látványosabb, a vásárló figyelme egyenletesebben oszlik meg az egyes termékek között.
A legfőbb hátulütője ennek a rendezési módnak azonban az, hogy kevesebb információt tudunk megjeleníteni. Ez egyben azt is jelenti, hogy az oldalon böngésző vásárlóknak több időt kell a termék leírásának megtalálására és megismerésére fordítaniuk.
A listanézet előnye, hogy remekül alkalmazkodik az úgynevezett F-alakú olvasási mintához, amit a legtöbb ember követ olvasás közben.
Emellett nagyobb tér nyílik a termékinformációk megjelenítésére, így a látogatók számára könnyebb összehasonlítani az egyes termékeket.
Ez leginkább attól függ, hogy milyen típusú termékeket értékesítünk. Egy divattal és ruházati cikkekkel foglalkozó webáruház esetében valószínűleg érdemes nagyobb hangsúlyt helyezni a képi megjelenítésre és a meggyőző vizuális elemekre.
Ha azonban például elektronikai cikkeket árulunk, hasznosabb lehet számunkra a listanézet, hiszen a vásárlóink valószínűleg a termékek részleteire lesznek leginkább kíváncsiak, mint a specifikációk, garancia, stb.
A fő szabály az, hogy a rácsnézet használata a képek hangsúlyozására, míg a listanézet használata a termékleírás kiemelésére való.
Bármelyik megoldás mellett tegyük is le a voksunkat, tartsuk szem előtt, hogy meggyőző első benyomást tegyünk a látogatókra.
Egy webáruház esetén minden oldalnak és aloldalnak a vásárlói élmény növelését, javítását kell szolgálnia.
Ez alól a kategóriaoldal sem kivétel.
Nem szabad úgy kezelnünk, mint egy átmenő, tranzit oldalt, aminek első és egyetlen feladata, hogy a látogatót a termékoldalra juttassa. Tekintsünk rá egy újabb lehetőségként a konverzió növelésére!
Hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a kategóriaoldalból? Például az alábbi 5 tipp segítségével:
Egy szép fejléc letisztult, hatékony és lebilincselő módon mutatja be az adott termékkategóriát.
Használjunk nagy felbontású úgynevezett „hero” képeket, melyek megragadják az adott kategóriában található termékek lényegét, értékét.
Forrás: Nutro
A kiemelt (thumbnail) képekkel kapcsolatban a legfontosabb javaslatunk: legyenek konzisztensek!
A látogatók nagyon szeretik összehasonlítani az egyes termékeket (és ezt néha már-már egy tudományos áttörés határán álló, őrült tudós vehemenciájával teszik). Ebben nagy segítséget nyújt nekik, ha azonos vagy konzisztens háttereket alkalmazunk, és hasonló beállításból, perspektívából mutatjuk be az árucikkeket.
A praktikum mellett azért is érdemes a fentieket alkalmazni, mert az egységesség professzionális kinézetet kölcsönöz az oldalunknak.
Alkalmazzuk a rácsos elrendezést a termékek megjelenítéséhez, és próbáljuk elkerülni a zavaros, túlzsúfolt képernyőket.
A látogatók általában kíváncsiak arra is, hogy mások miket vásárolnak, és hogy melyek azok a termékek, amelyek hamar elfogynak a polcokról. Könnyítsük meg a dolgukat azzal, hogy előre helyezzük a legnépszerűbb, legtöbb eladást számláló termékeket.
Ráadásul, ha ügyesen alkalmazzuk ezt a technikát, az remek lehetőséget adhat a különböző termékcsomagok létrehozására vagy az upsellingre.
Az úgynevezett „social proof” az egyik legjobb módja az eladások növelésének. Az emberek jobban megbíznak egy olyan webshopban, és szívesebben vásárolnak olyan termékeket, amelyet mások már kipróbáltak, validáltak. Minél többen tették ezt, annál jobb.
Tehát minél több valódi, elégedett ügyfelet tudunk felmutatni, annál nagyobb eséllyel nyerhetjük el az új látogatók bizalmát.
Használjuk bátran a vásárlói értékeléseket és véleményeket, ahogy a BOOM by Cindy Joseph weboldal is teszi.
Adjunk vásárlóinknak választási lehetőséget, és mindig tüntessük fel, hogy az adott termék milyen színekben és/vagy milyen méretekben kapható. Érdemes megfigyelni, hogyan mutatja be például a H&M az elérhető színvariációkat a termékek alatt:
Ez a hely egyébként remek lehetőséget ad olyan elemek elhelyezésére is, melyek azonnali vásárlásra sarkallják a látogatókat, és növelik eladási számainkat.
Például feltüntethetjük, hogy a kiválasztott méretből és színből hány elérhető darab áll még rendelkezésre, vagy hogy az adott változat már csak korlátozott ideig kapható.
Az Amazonhoz és Booking.com-hoz hasonló nagyvállalatok már profinak számítanak az ilyen típusú, sürgető marketing-elemek használatában, ezzel győzve meg vásárlóikat a gyors cselekvésről.
Egy, a Baymard Intézet által készített kutatás nemrég megállapította, hogy ha nem mutatjuk be a termékkategóriákat a fő menüpontok alatt, az hatalmas navigációs problémát okoz a látogatók számára.
Az alábbi praktikus tippek abban segítenek, hogy javítani tudjuk a navigációt, és a termékkategória oldalak láthatóságát:
Lehet, hogy a legolajozottabban működő e-kereskedelmi tölcsérrel rendelkezünk, legyen szó akár Facebook hirdetésekről, magas látogatottságról, áramvonalasan kialakított checkout folyamatról vagy másról.
A terméklistázó oldal optimalizálása nélkül azonban mindezek ellenére is könnyen üres maradhat a látogatóink kosara.
Az e-kereskedelem világa néha bizony kegyetlen lehet…
Cikkünkben igyekeztünk kihangsúlyozni, hogy milyen fontos tudatosan alkalmaznunk és kihasználnunk a terméklistázó oldal design elemeinek minden aspektusát. A felhasznált képek, a szöveges tartalom vagy a megjelenített felhasználói értékelések mind fontos szerepet játszanak a felhasználói élmény növelésében, és végül a sikeres értékesítésben.
Annak érdekében, hogy segítsük ennek megvalósítását, összegyűjtöttünk néhány jól bevált technikát, melyekkel jelentősen javíthatunk a terméklistázó oldal konverzióján:
Használjunk egyértelmű jelölőket és címkéket annak érdekében, hogy megkülönböztessük a legnépszerűbb termékeket.
Ennek remek módja lehet a kontrasztos színek, hátterek használata, vagy egy ízlésesen elhelyezett, világos banner is.
Nem tudjuk eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos a magától értetődő és egyszerű checkout folyamat kialakítása.
2025-ben bizony a márkáknak komolyan versenyezniük kell az ügyfelek figyelméért.
Ráadásul egyre kevesebb és kevesebb idő áll rendelkezésünkre, hogy a látogatók figyelmét felkeltsük, és a valódi vásárlók sorába tereljük őket. Mindegy egyes termékhez kapcsolódóan helyezzünk ki egy „kosárhoz adás” gombot, ami azonnal a kosárba helyezi azt.
Minél könnyebb a kosárhoz adni valamit, annál kisebb az ellenállás, és annál nagyobb a tényleges vásárlók aránya is.
Íme egy példa a The Body Shop-tól, ahol a kategóriaoldalon találkozhatunk a „Kosárba” gombbal.
A hosszú, bekezdéseken átívelő technikai vagy jogi leírások gyakran elrettentik a vásárlókat, ilyen téma jellemzően a garancia, vagy a termékvisszavételi politika. Ezért ezeket az információkat okosan kell elhelyeznünk a terméklistázó oldalon.
A kevesebb néha több, és vásárlóink hasznosabbnak találnak majd egy pár soros, minden fontos információt magába foglaló szöveget, mint egy hosszas, jogi szakkifejezésekkel tűzdelt bekezdést.
Az általános üzenetek az egyik fő okai annak, hogy a kosarukat vásárlás nélkül elhagyók száma világszerte hihetetlenül magas.
Olyan, mintha a webáruház tulajdonosok megfeledkeznének arról, hogy a képernyő másik oldalán hús-vér emberek vásárolnak tőlük.
Beszéljünk a weboldalunkon úgy a látogatóinkkal, ahogy a valódi emberekkel is tennénk!
Ez alatt természetesen nem arra gondolunk, hogy az éppen aktuális szleng kifejezéseit szőjük a mondandónkba, hanem arra, hogy önálló, dinamikus személyekként kommunikáljunk velük. Hiszen ők valós személyek, névvel és személyiséggel, nem csak „kedves ügyfeleink”.
Vannak akciós termékeink? Mutassuk meg őket! Van különleges kedvezményünk az első alkalommal vásárló ügyfelek számára? Emeljük ki! Elérhető pontgyűjtési lehetőség, vagy valamiféle hűségprogram? Hozzuk a látogatóink tudtára!
Az akciók, illetve a korlátozott ideig elérhető ajánlatok remek löketet adhatnak az eladási számoknak, ráadásul jó lehetőséget is biztosítanak arra, hogy kapcsolatot teremtsünk a felhasználókkal.
A lenti példán azt láthatjuk, hogyan emeli ki a BootCuffsSocks.com az akciós termékeket. A sürgősség érzet felkeltéséhez is értenek. Látod a sarokban megjelenő értesítést, hogy nemrég vásárolt valaki?
A vásárlók 47%-a elvárja, hogy egy weboldal kevesebb, mint 2 másodperc alatt töltsön be. Ha ezt nem tudjuk teljesíteni, értékes bevételi forrást engedünk ki a kezeink közül.
A sebesség szinte minden tekintetben perdöntő tényező az e-kereskedelem világában, így a weboldalunk sebességét is komolyan kell vennünk. A lehető legjobb felhasználói élmény elérése érdekében biztosítanunk kell, hogy a webshopunk asztali gépen és mobileszközökön egyaránt gyorsan és zökkenőmentesen töltsön be.
Mi jellemez bennünket? Mi különböztet meg minket ezer és ezer már webshop tulajdonosától? Miért adják az emberek a nehezen megkeresett pénzüket éppen nekünk?
Manapság a fogyasztók egyre tudatosabbak, és a kiválasztott árun túl az is érdekli őket, miért döntenek a vállalkozások éppen azon termékek értékesítése mellett (a magától értetődő bevételszerzésen kívül). Kíváncsiak a történetre, ami a weboldal mögött áll: hogy miért indult a vállalkozás, hogy fenntartható működést folytat-e, stb.
Amennyiben egyedi és meggyőző értékajánlatot tudunk bemutatni, nagyon nagy lépést tehetünk a vásárlók meggyőzése felé, és még inkább a konverzió javítására fókuszálhatunk.
A fogyasztói világot napjainkban nagyon erősen definiálja a keresés-alapú gyakorlat, így ennek helyes használata valóban a következő szintre emelheti vállalkozásunkat.
Az Optify adatai szerint a találati listán elsőként szereplő oldalak 35,4%-os átkattintási arányt is elérhetnek, míg a második helyezett esetében ez 12,5%-ra, a harmadik helyen található weboldalaknál pedig 9,5%-ra csökken.
Hatalmas a különbség az első és a második, illetve a második és a harmadik helyezett között, igaz?
Mindez a SEO-nak, azaz a keresőoptimalizálásnak köszönhető, ami nemcsak átkattintási rátára, hanem a forgalomra és az eladásokra is jelentős pozitív hatást gyakorolhat.
Az alábbi tanácsok segíthetnek abban, hogy tökélyre fejlesszük a SEO használatát:
Az e-kereskedelemben minden nappal erősödik a verseny.
Érdemes tehát minél inkább finomhangolni a működésünket, hogy a lehető legjobb keresési eredményeket tudjuk elérni.
Ez hozzásegíthet bennünket ahhoz, hogy a webáruházunk előrébb kerüljön a találati listában és hogy még jobb felhasználói élményt nyújtsunk a látogatóink számára.
Cikkünkben igyekeztünk gyakorlati tanácsokat adni, hogyan alakítsd a weblapod kategóriaoldalát egy konverziós gépezetté.
Bemutattuk, hogyan csoportosíthatók a termékek a terméklistázó oldalon, illetve, hogy milyen kihagyhatatlan tartalmi elemekkel kell rendelkeznie. Érintettük, hogyan javíthatjuk a navigációt, mely technikák lehetnek segítségünkre a konverzió növelésében, és hogy hogyan alkalmazzuk a legfontosabb SEO technikákat.
A legfontosabb tanulság azonban az, hogy tudatosan használjuk ki a kategóriaoldal adta lehetőségeket, illetve, hogy mindig a felhasználói élmény növelése legyen a szemünk előtt.
Most rajtad a sor!
Marketing tippek és esettanulmányok heti rendszerességgel.
Fedezd fel az optimalizációs taktikák könyvtárát és hozd létre őket néhány kattintással a saját webáruházadban lépésről lépésre. Optimalizációs taktikák megnyitása
Hozz létre egy fiókot és próbáld ki korlátok nélkül az OptiMonk összes konverzió optimalizációs eszközét.Kipróbálom ingyen
Foglalj egy időpontot egy ingyenes konzultációra szakértőinkkel, ahol minden kérdésedre választ adunk.Ingyenes konzultációt kérek
Konverzió optimalizációs eszköztár webáruházak számára.
© Copyright 2014 – 2025. OptiMonk. Minden jog fenntartva! A weboldalon található anyagok kizárólag az Optimonk hozzájárulásával és a forrás megjelölésével használhatóak fel.